Stel, je verkoopt je auto. Wat doe je dan? Je wast hem, zuigt hem uit, zorgt dat hij goed loopt, maakt er mooie foto’s van en maakt reclame. Toch? Of zet je hem vol stof, papiertjes, lege flesjes en met kapotte motor aan de weg en met wat onscherpe foto’s op een verkoopsite? Nee hè?
Waarom doe je dit met je woning dan wel?!
1. We kunnen ons huis niet verkoopstylen, want we wonen er nog in
Een veelgehoorde misvatting is dat verkoopstyling alleen kan bij woningen die leeg staan. Niks van waar. Een goede verkoopstylist verstaat haar vak en kan jouw woning zo restylen voor de verkoop dat het voor jou nog steeds bewoonbaar is.
2. We hebben in het verleden nog nooit ons huis laten stylen voor de verkoop
Klopt. Er was eens een tijd waarin je al een handvol potentiële kopers had als je alleen al op een feestje vertelde dat je huis in de verkoop ging. Die tijd is echt voorbij. Kopers zijn enorm kieskeurig en waarom ook niet. Er staan heel veel huizen te koop. Zet je huis daarom in de spotlights.
3. Ons huis is ingericht door een professionele interieurstylist
Top! Dan weet je zeker dat jouw interieur helemaal naar jouw smaak is. Maar is het ook de smaak van kijkers en kopers? En daarbij: je wilt toch je huis verkopen en niet je interieur?
4. Het kost te veel geld
Je huis verkoopklaar maken is vele malen goedkoper dan zakken in prijs. En wat dacht je van alle maanden die je extra hypotheek betaalt, omdat je huis niet verkocht wordt.
5. We kunnen zelf wel schoonmaken en de rommel opruimen
Mooi! Dan is stap 1 vast gezet. Maar alleen daarmee ben je er nog lang niet. Want wat jij geen rommel vindt, vindt een ander rotzooi. En hoe benadruk je de pluspunten van je woning, houd je rekening met focuspunten, voeg je sfeer toe die neutraal is, maar wel zintuigen prikkelt en houdt je rekening met zichtlijnen?
6. We hebben er geen zin in om het behang eraf te halen/de muur te schilderen/ gebreken aan te pakken/enz.
Niet? Je kijker ook niet. Van alles wat nog gebeuren moet, maakt je potentiële koper een lijstje. En de prijs gaat maal twee of drie. En die prijs trekken ze van jouw verkoopprijs af. Zonde.
7. We willen eerst de markt testen voordat we geld uitgeven aan een goede verkooppresentatie.
Hoe lang wil je dat doen dan? En daarna? Zakken in prijs?
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Maar alle potentiële kopers van voor je testperiode hebben jouw woning allang van hun lijstje geschrapt.
En zo zijn er nog duizenden redenen te bedenken waarom je je huis vooral niet moet laten restylen voor de verkoop. De grootste denkfout die daarbij wordt gemaakt is dat je verkoophuis nog steeds jouw huis is. Dat is niet waar. Zodra jij een ‘te koop’-bord op je raam hangt, is jouw woning een product geworden. Een product dat verkocht moet worden. Daarom is er maar één reden om wel voor verkoopstyling te kiezen: om je huis te verkopen in zo korte mogelijke tijd tegen een zo hoog mogelijke prijs.
Want zeg eens eerlijk: wil je je huis te koop hebben staan of wil je het verkopen?
Tips en trucs voor de verkoop van jouw woning?
Ga naar Studio Loenz en vraag mijn gratis e-book aan.